Nu al kopzorgen over capaciteitsproblemen bij vrachtafhandelaars
22 augustus om 08:52
Met de eindejaarspiek in het vooruitzicht, waarschuwt Panalpina nu al voor capaciteitstekorten. Niet alleen op de vliegtuigen, maar vooral bij de grondafhandelaars. Volgens ACV-Transcom is de dreiging ook in België reëel.
De luchtvrachtvolumes stegen dit jaar minder sterk dan in 2017, maar gaan er nog steeds op vooruit. Dat gaf vorig jaar al problemen voor de forwarders. Plaatsgebrek aan boord van vliegtuigen zorgden toen voor stevige prijsstijgingen, een trend die aanhoudt. Maar meer nog dan de prijsstijgingen en het aanbod aan vluchten, dreigen vertragingen bij de grondafhandelaars een invloed te hebben op de snelheid van de levering. Vorig jaar hoorden we al verhalen over chaos bij de afhandelaars, waardoor goederen te lang in de magazijnen bleven staan. Personeelstekorten én gebrek aan magazijnruimte vormt de flessenhals voor luchtvracht.
Bijbouwen
Zowel op Liege als Brussels Airport wordt volop geïnvesteerd in extra magazijnruimte. Die is broodnodig, maar dat alleen zal het probleem niet oplossen. Je hebt ook volk nodig om die magazijnen te vullen, vrachtpakketten op te bouwen of af te breken en vliegtuigen te laden en te lossen. Daar knelt het schoentje.
Personeelstekort
Begin dit jaar waarschuwde ACV-Transcom al voor personeelstekorten en de voorbije maanden waren al stakingsdreigingen in Oostende en Luik. “Toch zagen we bij het begin van de zomer, wanneer er veel bagageafhandelaars nodig zijn, dat er onvoldoende personeel was. Hetzelfde dreigt zich voor te doen bij de vrachtafhandeling”, zegt Bjorn Vanden Eynde, secretaris luchtvaart van ACV-Transcom.
Extra afhandelaars
“De komst van extra afhandelaars, zowel op Brussels als Liege Airport, kan voor wat dynamiek zorgen. Ook het poolsysteem van het materiaal op Brussels Airport zal een positief effect hebben, want momenteel gebruiken de afhandelaars vooral verouderd materiaal, ondanks recente investeringen. Maar het vinden, opleiden en in dienst houden van personeel is de grote uitdaging. Door de personeelstekorten is er te weinig tijd voor opleidingen, ook voor de vele uitzendkrachten die gebruikt worden. Tot slot zullen ook de lonen omhoog moeten, want in andere sectoren kan men met dezelfde ervaring en skills meer verdienen dan op de luchthaven”, aldus Vanden Eynde.
Bron: ACV - CSC